• 021-88578808 مدیریت فروش و روابط عمومی تهران
  • 0912-1551222
  • info@betonkaveh.org
نوشته شده توسط
منتشرشده در اخبار و مقالات

آشنایی با خانه هاي پیش ساخته

به طور کلی خانه هاي پیش ساخته به چند صورت ساختمانهاي پیش ساخته بتنی – فلزي – چوبی و 3D می باشند که هر کدام داراي مزیت ها و معایب خاص می باشند که بر اساس مقتضیات مکانی و شرایط هر کشور بعضی بر دیگري به علت امکانات و عوامل مختلف می تواند اقتصادي و کاربردي باشد. ساختمانهاي پیش ساخته یکی از آخرین محصولات و متدهاي ایجاد و گسترش واحد هاي مسکونی می باشند که می تواند جوابگوي احتیاجات مدیریت براي ایجاد توازن ازدیاد جمعیت با سکنی همراه با امکانات رفاهی را تامین نماید.

این صنعت در دهه هاي اخیر چنان پیشرفت داشته که نه تنها بر کیفیت بالا، تقلیل هزینه، سرعت احداث و راحتی آسایشِ مورد نیاز را در حد استاندارد تامین نموده بلکه توانسته است سایر صنایع خانه سازي را با متدها و مواد اولیه گوناگون تحت تاثیر قرار دهد. مثلا در کشورهایی همچون کانادا و روسیه که از نظر مصالح چوبی غنی بوده ساختمان هاي پیش ساخته چوبی و در کشور هایی همچون آمریکا ساختمان هاي پیش ساخته فلزي و در ایران ساختمان هاي پیش ساخته بتنی اقتصادي به نظر می رسند.

البته بدیهی است که عواملی از جمله مواد و مصالح در محل حمل و نقل امکانات و دستگاه هاي تولید تواماً از جمله مواردي می باشند که در اقتصادي بودن نوع ساختمان پیش ساخته دخیل است.

 

به طور کلی چند مسئله باعث استفاده هر چه بیشتر از ساختمان هاي پیش ساخته می گردد که عبارتند از:

  • سرعت در اجرا
  • دقت در کار که در ساختمان هاي پیش ساخته فلزي بسیار مهم می باشد. مخصوصا در ایران که از نظر جوش خصوصاً جوش هاي سر بالا و نفوذي، بسیار مشکل دارند و این مسئله می تواند در کارخانه برطرف گردد.
  • نظارت کافی
  • راحتی در نصب

 

برخی از مزایای ساختمان های پیش ساخته بتنی عبارتند از:

  • امکان تامین و کنترل کیفی بهتر از قبیل لرزاندن عمل آوري بهتر انجام آزمایشها و بارگذاري هاي دلخواه
  • سرعت عمل آوري :در بعضی از دستگاههاي اتو کلاو زمان عمل آوري حتی به کمتر از 24 ساعت می رسد
  • استقلال از شرایط جوي : یعنی هیچ گونه محدودیت زمانی براي پیشبرد عملیات نداریم
  • کنترل افت و خزش : معمولا پس از تولید مدتی در کارخانه باقی می مانند که باعث می شود قسمت اعظم افت در بتن صورت پذیرد
  • انجام عملیاتی از جمله پیش تنیدگی که باعث کاهش ارتفاع تیر می شود.

تولید بتن هاي پیش ساخته به صورت آماده سازي قالب – فولاد گذاري – بتن ریزي – و عمل آوري صورت می پذیرد. نکته قابل توجه در این موارد در نظر گرفتن مسئله لنگر و پیچش می باشد که در اثر مکش به هنگام جدا سازي قطعه صورت می پذیرد که باید مد نظر قرار گیرد. صفحات قالب باید صلب باشند تا در مقابل فشار جانبی بتن دچار تغییر شکل و اعوجاج نگردند.

برای آشنایی بیشتر با بتن پیش ساخته می توانید مقاله مصارف ساختمانی بتن پیش ساخته را نیز مطالعه نمایید.

به طور کلی شیوه هاي تولید قطعات پیش ساخته بتنی عبارتند از: درجا و تکی - درجا و چند تایی(باطري) جابجایی شاسی یا پالت – جابجایی با نقاله – تولید خطی انتخاب قطعه بزرگ تعداد اتصالات را کمتر می کند و سرعت عملیات را بالا می برد ولی در مقابل باید اتصالات قوي تري را طراحی نماییم و بهتر است وزن قطعات کمتراز 10 تن و حتی المقدور 6 تن محدود گردد.

منبع: مقاله خانه هاي پیش ساخته (نویسنده: علی بشاش)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

image

مجموعه  بتن کاوه از سال 1361 با احداث واحد تولید پیش ساخته ، به این باور بوده است که با آمیزه ای از هنر معماری و نیاز جامعه خشونت این ماده سخت را به دیدگاهی آرامش بخش تبدیل نموده و جایگزین ارزشمند و ماندگار ، برای انواع مصالح ساختمانی سنتی ارائه نماید.

ادامه مطلب